Sluit navigatie

Hoe worden bezoekers van jouw website klanten? Precies, zo!

14 mrt

Hoeveel bezoekers heeft jouw website eigenlijk? Google Analytics geeft ruimschoots inzicht in allerlei statistieken over je website. Je ziet bijvoorbeeld waar bezoekers vandaan komen en welke pagina's het meeste zijn bezocht. Erg interessant, maar de statistieken geven ook veel vragen. Vragen die niet alleen jou, maar ook de SEO-specialisten van de Werkende Website iedere dag bezighouden. Wie zijn deze bezoekers eigenlijk? Wat kan ik er mee? En is het mogelijk deze anonieme bezoekers om te buigen tot klanten? 

Bezoekers op mijn website... en dan?
Allereerst moeten we de bezoekers van jouw website beter begrijpen. Wat komen zij eigenlijk doen? Wanneer bezoekers bijvoorbeeld via Google op een bepaalde pagina van jouw website landen, staat er waarschijnlijk informatie op die pagina die interessant is voor de bezoeker. Vanzelfsprekend staat niet iedere bezoeker direct te springen om een product of dienst bij jou af te nemen. In de cursus - "Inbound marketing en sales" - die ik onlangs via Hubspot succesvol heb afgerond - komt naar voren dat een aankoop in drie fases verloopt:

  • Awareness (bewust worden)
  • Consideration (overwegen)
  • Decision (beslissen)

Veel websites duwen de bezoeker direct richting de derde fase van het aankoopproces en nemen nauwelijks regie op de andere twee fases. Op die manier is het erg lastig om de bezoekers - en vooral de behoefte van deze bezoeker - duidelijk te krijgen. Het is van belang dat we bezoekers voorzien van relevante informatie, in een context die past bij de fase waarin zij zich bevinden. Door de informatie op jouw website te segmenteren voor een specifieke doelgroep, wordt het mogelijk om de bezoeker te helpen om van de ene fase naar de andere fase in het aankoopproces te gaan.

Gebaande wegen
Om een bezoeker aan jouw hand alle fases van het aankoopproces te laten doorlopen moet er een pad uitgestippeld worden. Dit pad noemen we het conversiepad. Over dit pad 'loopt' de bezoeker richting een uiteindelijke aankoop. Iedere fase vereist specifieke informatie. Deze informatie bestaat uit tekst en afbeeldingen en wordt ook wel content genoemd. Iedere fase heeft zijn eigen specifieke content, afgestemt op de behoefte van de bezoeker. Daarnaast bevat iedere pagina een duidelijke call to action (CTA). Dit is een knop of link die de bezoeker oproept om een bepaalde actie te ondernemen. Iedere actie brengt de bezoeker verder in het aankoopproces en geeft toegang tot nieuwe specifieke informatie. Iedere pagina geeft op die manier een meetbaar resultaat. Dit kan een klik zijn op een button of het downloaden van een document. De pagina's kunnen vervolgens worden geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat er meer conversie plaatsvindt.



Kies een thema

Om tot een praktische inrichting van een succesvol conversiepad te komen, is het handig om een thema te kiezen wat gerelateerd is aan het uiteindelijke product dat je wilt verkopen. Om te komen tot een goed thema is het raadzaam om inzicht te krijgen in de exacte interesses van jouw potentiële klant. De SEO-specialisten van de Werkende Website gebruiken Strawberry als SEO-tool. Deze SEO-tool laat onder andere zien op welke zoektermen men zoekt binnen Google, via welke zoekwoorden men op dit moment al landt op jouw website en geeft aan of er veel concurrentie is op deze zoektermen. Onder concurrentie verstaan we in dit geval de informatie die wordt aangeboden op het internet en aansluit op het zoekcriteria van de zoeker. Weinig concurrentie zorgt er voor dat jouw content sneller gevonden wordt. Bij het bepalen van een thema is het dus belangrijk om rondom het thema voldoende interessante zoektermen te kunnen selecteren waarop de concurrentie niet te hoog is en waarop wel voldoende wordt gezocht.

Richt een themapagina in
Wanneer een thema is geselecteerd wordt allereerst een pagina ingericht die algemene informatie over dit thema bevat. Deze informatie beperkt zich tot het thema en geeft antwoorden op vragen die de doelgroep zou kunnen hebben. Op basis van deze informatie landen relevante bezoekers vanuit de zoekmachine op jouw themapagina. We spelen met deze pagina in op zoekers die zich bewust zijn dat bepaalde informatie nodig is om vervolgens de volgende stap in het verkoopproces zetten.

Overzicht als nooduitgang
Op het internet is heel veel informatie te vinden. Vaak veel te veel. Zoekers kunnen er radeloos van worden. Het eerste waar veel zoeker behoefte aan hebben, voordat ze naar de volgende fase in het aankoopproces gaan, is overzicht! Ook de themapagina geeft niet altijd evenveel overzicht. Er staat veel content op en is niet altijd heel erg gestructureerd. Dit komt omdat we nog niet weten welke behoefte de zoeker vanuit de zoekmachine heeft. Het is van groot belang om dit snel helder te krijgen. We triggeren de zoeker om te klikken op een call-to-action button. Wanneer hierop door de zoeker wordt ingegaan wordt er een nieuwe pagina met een gestructureerd overzicht getoond, kort en bondig.

Leads to business
Op de overzichtspagina wordt duidelijkheid verschaft. Deze pagina voorziet in de behoefte van de volgende fase in het aankoopproces: "overwegen". Voordat een bezoeker tot een aankoop overgaat zal hij eerst een goede afweging willen maken. De overzichtspagina biedt de mogelijkheid om deze afweging te maken. Producten of diensten worden naast elkaar geplaatst en het moet voor de bezoeker duidelijk zijn welk product, dienst of oplossing de zoeker nodig heeft. Om alles te weten te komen over de specifieke oplossing die de bezoeker zoekt, wordt een document aangeboden. Dit document wordt gratis naar de bezoeker gestuurd. Voor een correcte aflevering van dit document hebben we een aantal basisgegevens van de zoeker nodig. Het is belangrijk dat er een goede verhouding moet zijn tussen het aanbod van jouw document en de vraag om persoonlijke informatie van de bezoeker. Wanneer de bezoeker het document heeft gedownload is de bezoeker veranderd in een lead. Een lead is nog niet direct een koper, maar de kans dat deze bezoeker tot aankoop over zal gaan is aanzienlijk groter dan dat een anonieme bezoeker dit zal doen.

Conversie of bestellen
Na het invullen van de benodigde gegevens op de overzichtspagina komt de bezoeker op de bedanktpagina. De bedanktpagina wordt voornamelijk gebruikt om het document aan te bieden en de bezoeker persoonlijk te bedanken. Op het ingevulde e-mailadres wordt ook het document bezorgt. Vanuit het document kan worden verwezen naar een specifieke conversiepagina. Op een conversiepagina staat specifieke productinformatie en een aanbieding die de lead moet overtuigen om tot aankoop over te gaan. Omdat de naam en het e-mailadres (telefoonnummer?) bekend is, is het mogelijk en raadzaam om - na een redelijke termijn - contact met de potentiele klant te zoeken. Dit kan automatisch door middel van bijvoorbeeld e-mailmarketing. Uiteraard kun je er ook persoonlijk voor zorgen dat de lead het laatste zetje krijgt om een tevreden klant en ambassadeur te worden van jouw bedrijf!

Aan de slag
Zoals je hebt gelezen komt er (te)veel bij kijken om deze strategie zelfstandig uit te voeren. De Werkende Website heeft de kennis, de expertise en het platform om ervoor te zorgen dat je meer klanten via jouw website krijgt. De aanpak is voor iedereen haalbaar en betaalbaar. Onze weboplossing, de Werkende Website ONE, is zeer flexibel in het opzetten van webpagina's en landingspages. Neem gerust contact met ons op en laat je vrijblijvend informeren.

Arjan Roosenburg
de Werkende Website

Labels
SEO

« Terug

Scroll naar boven