« Terug

SEO en SEA, nuttig voor de vindbaarheid van jouw website!

Vitamine-SEA.jpg28 okt

Van alle internetgebruikers maakt 97% gebruik van zoekmachines. Wanneer deze internetgebruikers op zoek gaan naar jouw bedrijf of product is het essentieel om bij de betreffende zoekresultaten te staan. Door het uitvoeren van zoekmachinemarketing activiteiten, zoals SEA en SEO, worden positieve resultaten gerealiseerd. In de afbeelding hieronder is het verschil tussen SEA (rode kaders) en SEO (groene kader) goed te zien. SEA en SEO vormen samen zoekmachinemarketing, maar zijn dus wel twee heel verschillende online marketingmiddelen.

Wat is SEO
Bij SEO draait het erom dat er activiteiten zijn, bedoeld om een pagina van een website hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Het gaat om de voor die webpagina relevante trefwoorden. Als je in de organische zoekresultaten staat, kost dit je niks. Het is gratis! Wanneer een website eenmaal hoog staat in de zoekmachine haal je dus met minimale kosten/tijd, maximaal verkeer binnen. Dat is interessant. Immers, hoe hoger je in Google staat met bepaalde zoekwoorden, hoe eerder mensen daar op klikken en hoe meer producten of diensten je aan de man kunt brengen. Welke ondernemer wil dit niet?!

SEO, ook resultaat op lange termijn
Soms zullen SEO acties snel en makkelijk uit te voeren zijn. Andere SEO acties kosten meer tijd. Echter blijft het resultaat gelijk. SEO acties geven niet alleen nu resultaat, ook op de lange termijn zal dit te zien zijn. SEO is dus een duurzame investering!

SEO en kwaliteit
Met SEO zijn de resultaten in de zoekmachine beter. Daarnaast is ook jouw website beter. De verbetering in zoekmachine resultaten loopt parallel aan de verbetering van de kwaliteit van je website. Naast meer bezoekers op de site, zal de beleving van het bezoek door de gebruiker als positiever ervaren worden. Dit is positief voor branding en voor het aantal conversies. Nog een voordeel van SEO is dat het een continue proces is. Dus er wordt steeds gekeken naar hoe jouw website het beste geoptimaliseerd kan worden, wat de kwaliteit ten goede komt.

Wat is SEA
SEA zorgt voor meer websitebezoekers via de advertenties. Bij SEA worden advertenties tegen betaling boven en naast de natuurlijke zoekresultaten geplaatst. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder.

Direct zichtbaar met SEA
In tegenstelling tot Zoekmachine Optimalisatie, waar een heel proces aan vooraf gaat om zichtbaarheid in de zoekmachines te creëren, kun je met SEA deze zichtbaarheid direct realiseren. Wanneer de campagnes goed zijn opgezet en het budget aansluit bij de kosten, zullen de advertenties direct op de eerste zoekresultaten pagina van Google staan, boven of naast de organische zoekresultaten. Doordat je zichtbaar bent, kan de klant jouw website sneller vinden. Je product of dienst wordt op deze manier onder de aandacht van de klant gebracht.

SEA is meetbaar
Een ander voordeel van SEA is het feit dat de resultaten van de advertenties gemakkelijk te meten zijn. Zo kun je precies zien welke advertenties met welke woorden goed lopen en welke minder goed. De campagnes kunnen aan de hand van deze resultaten worden geoptimaliseerd.

Hoe gaan SEO en SEA samen?
Waar je je met SEO vooral richt op de belangrijkste zoekwoorden die mensen naar je site leiden, kun je je met SEA richten op veel specifiekere zoekwoorden. Lees hier meer over zoekmachinemarketing. Op veel woorden op je website, zoals bijvoorbeeld productnamen, zul je met SEO niet altijd goed ranken. Door gebruik te maken van SEA zul je mensen bereiken die naar deze producten op zoek zijn. De zoekwoorden die gebruikt worden bij SEA zullen dan ook veel beter converteren dan SEO zoekwoorden. Het samenspel waarbij SEO zich richt op algemene tot iets specifiekere woorden, en SEA zich richt op de specifieke woorden en branding, dit is een ijzer sterke combinatie!

Wil jij actief inzetten op zoekmachinemarketing? Of wil je meer informatie over SEO / SEA?
Neem dan
contact op met Petra of Rhodé!

« Terug

Scroll naar boven