« Terug

Inbound marketing en sales via Hubspot

Hubspot.jpg03 mrt

Sinds de start van mijn SEO-collega's,begin dit jaar, staat educatie hoog op de agenda en is regelmatig onderwerp van discussie. Hoe ver wil of hoe ver moet je gaan? Aangstoken door het tomeloze enthousiastme van mijn collega's heb ik ook mijn zinnen gezet op het behalen van een online certificaat: Inbound Marketing van Hubspot. Deze training is kosteloos en in het Engels, maar sluit goed aan op onze visie en activiteiten rondom SEO en conversie voor onze klanten.

Over Hubspot Academy en inbound marketing en sales

Hubspot (www.hubspot.com) is een wereldwijd, toonaangevend inbound marketing en sales platform, met meer dan 10.000 klanten in meer dan 70 landen. De term inbound marketing behelst een vanuit Amerika overgewaaide marketing term en richt zich op – vrij vertaald – het zo goed mogelijk onder de aandacht brengen van producten en diensten op het moment dat een potentiële klant er echt behoefte aan heeft. Dit is een effectievere benadering dan de benadering van de traditionele marketingvormen die veel irrelevante informatie verstrekken aan mensen die daar totaal niet op zitten te wachten, of hier gewoon nog niet aan toe zijn. Het inspireren en tevreden houden van de klantrelatie staat centraal binnen inbound marketing en sales. Inbound marketing moet er voor zorgen dat in iedere fase van het aankoop proces - van bewustwording tot kiezen en kopen - informatie wordt aangeboden die aansluit op de doelgroep en het stadium waarin de doelgroep zich bevind.

Fundamenten van inbound succes

Op basis van onderzoek worden "personas" gedefinieerd. Personas zijn fictieve klanten die bepaalde klantgroepen symboliseren en interessant zijn voor jouw business. De personas worden uitgebreid onderzocht en duidelijk omschreven en gesegmenteerd. Inbound marketing en sales stelt dat iedere klant een aankoop doet in de volgende drie stappen:

  • Awareness (bewustwoording)
  • Consideration (overwegen)
  • Decision (beslissen)

Binnen iedere fase heeft de klant behoefte aan andere type informatie. Het is belangrijk dat deze informatie (content) binnen de juiste context wordt aangeboden. De mate waarin er gebruik wordt gemaakt van de aangeboden content (delevery) maakt het geheel succesvol en zorgt er voor dat je samen met de klant stappen vooruit kan maken en dus jouw doelen kan bereiken. Wie inbound marketing en sales effectief toepast zorgt, doormiddel van de juiste content en context, dat personas geintresseerd raken, in beweging komen, jouw product kopen, tevreden blijven en uiteindelijk jouw ambassadeur (promotor) worden.

Interessant... maar nu concreet

Binnen het Hubspot Inbound Certification program worden er concrete middelen en werkwijze behandeld waardoor je daadwerkelijk succes kan boeken. Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Wat is website optimalisatie? Voor wie doe ik dat? En hoe voer ik dat op de juiste manier uit?
  • Welke rol kan mijn BLOG spelen bij het invullen van inbound marketing en sales binnen mijn organisatie?
  • Aan welke eisen moet goede content voldoen?
  • Hoe kan ik social media gebruiken om mijn content  op de juiste wijze wereldkundig te maken?
  • Hoe ziet de ideale landing page eruit?
  • Welke rol speelt emailmarketing binnen inbound marketing en sales?
  • Hoe zorg je ervoor dat sales en marketing effectiever met elkaar samenwerken?
  • Hoe krijg - en behoud - ik inzicht en overzicht binnen mijn inbound marketing en sales activiteiten?
  • Hoe blijven mijn klanten tevreden?


Stuk voor stuk interessante thema's waar een hoop over te vertellen is. Wil jij meer informatie over een van de genoemde thema's? Stuur mij een email (of plaats een bericht onder dit artikel) en ik doe mijn best om te voorzien in de gewenste informatie.


« Terug

Scroll naar boven