« Terug

De Werkende Website verovert Nederland met lokale WebAssistenten

De Werkende Website verovert Nederland met lokale webassistenten25 nov

CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Website- en marketingbureau de Werkende Website is sinds het begin van dit jaar aan een flinke opmars bezig. Met lokale WebAssistenten maken zij honderden bedrijven en organisaties steeds beter zichtbaar en vindbaar online. De ondernemers achter de Werkende Website hebben, na 20 jaar ondernemerschap, de overtuiging dat lokale betrokkenheid en echt persoonlijk contact de sleutels zijn tot online succes. Waar ondernemers en specialisten elkaar goed begrijpen en aanvullen, wordt samenwerken pas echt succesvol voor alle partijen.

Wat is een WebAssistent?

Van uren naar contracten

De Werkende Website heeft in 10 jaar tijd een schaalbare business opgebouwd. Eigenaar Marinus Vlot vertelt openhartig zijn verhaal. “We zijn in 2002 gestart als fullservice-reclamebureau. Reclame vraagt een intensieve inspanning en het businessmodel is veelal gebaseerd op eenmalige opdrachten, de zogenaamde daghandel. Dat dit een kwetsbaar fundament was werd ons rond 2009 pijnlijk duidelijk. Tijdens de toenmalige kredietcrisis stagneerden de opdrachten en waren we bijna failliet. Het goede nieuws is dat we sinds die tijd ons bedrijf radicaal anders hebben ingericht met een sterke focus op schaalbaarheid en het verkleinen van risico’s.”

Een sterke focus op schaalbaarheid en het verkleinen van risico’s.

Standaard waar het kan, maatwerk waar het moet

Standaard waar het kan, maatwerk waar het moet

Standaardisatie bleek een belangrijke voorwaarde voor deze schaalbaarheid. Dit begint met het maken van keuzes. Er werd gekozen voor één platform, één updatable blokdesign en één abonnementsprijs met één focus op mkb-bedrijven. Hierdoor werden de kaders veel duidelijker en werd het maakproces gestandaardiseerd onder het motto standaard waar het kan, maatwerk waar het moet. Geen prachtige plannen, moeilijke maatwerkoffertes of wazige wensen meer. Door standaardisatie weet iedere medewerker – en de klant – wat het product kan, hoe het werkt en wat de kosten zijn. Binnen deze kaders kunnen designers, webcreators en marketeers maatwerk leveren waar dit nodig of wenselijk is.

In ieder dorp een WebAssistent

Beter zichtbaar en vindbaar

Na verloop van tijd werd de roep vanuit klanten steeds groter om, naast een goede website, ook beter zichtbaar en vindbaar te worden. Er zijn meerdere producten gestandaardiseerd om zeer efficiënt content te kunnen maken. Denk hierbij aan webpagina’s voor het verbeteren van de vindbaarheid en de productie van socialmediaberichten. Binnen deze productie wordt samengewerkt met een groep specialisten die als zelfstandigen allemaal een eigen stukje van de puzzel invullen. Denk hierbij aan tekstschrijvers, fotografen, marketeers en designers. Bij de meeste eindproducten zijn uiteindelijk diverse specialisten betrokken die door een heldere workflow zeer efficiënt met elkaar samenwerken.

WebAssistenten op de kaart

Bij de meeste eindproducten zijn uiteindelijk diverse specialisten betrokken

Sales werkt niet

In het verleden heeft de Werkende Website verschillende pogingen gedaan om haar dienstverlening verder op te schalen. Meerdere samenwerkingen met verschillende partners of het opzetten van een eigen salesafdeling gaven niet de resultaten en het vertrouwen om echt op door te bouwen. Marinus vertelt: “In de meeste constructies ligt de focus al snel op de korte termijn, terwijl onze grootste succesfactor juist de langetermijnrelatie is! Dat gaat dan snel wringen. Je moet bereid en toegewijd zijn om een meerjarige klantenrelatie op te bouwen. We realiseerden ons dat je dat alleen kan verwachten van mensen die daar ook een belang bij hebben. WebAssistenten helpen ons niet alleen met zaaien, maar net zo hard met oogsten!”

Overzicht-WebAssistent-op-de-kaart.png

In ieder dorp een WebAssistent

Op dit moment zijn zo’n 10 WebAssistenten actief. Ze bezoeken ieder kwartaal hun klanten en zorgen ervoor dat zij steeds beter zichtbaar en vindbaar worden. Daarnaast gaan zij lokaal op zoek naar nieuwe klanten. “Je kunt onze klanten vergelijken met een dorp. We hebben enerzijds de bakker en de slager als klant, maar ook kerken en scholen, zakelijke dienstverleners, winkels, kwekerijen, transportbedrijven en allerlei bedrijven die je op een willekeurig industrieterrein kunt vinden. Kortom, onze ambitie is om in ieder dorp een WebAssistent te installeren!” vertelt Marinus enthousiast. “De komende periode zullen we de huidige WebAssistenten verder introduceren via onze socialmediakanalen en nieuwsbrieven van de Werkende Website.”

Beter zichtbaar en vindbaar worden?

« Terug

Scroll naar boven